مرگ دست كم 9 كوهنورد بر اثر سقوط بهمن بر روي يك ديواره يخي در K2، دومين قله بلند جهان

مقامات و كوهنوردان حاضر در پاكستان، از مرگ دست كم 9 كوهنورد بر اثر سقوط بهمن بر روي يك ديواره يخي در K2، دومين قله بلند جهان خبر دادند.

به گزارش فارس، در اثر اين بهمن چندين كوهنورد ديگر نيز ناپديد شده‌اند كه كار امدادرساني در اين قله در شمال پاكستان را با مشكلات زيادي روبرو كرده است.

قله «كي 2» كه صعود به آن سخت‌تر از قله اورست است 8 هزار و 610 متر ارتفاع دارد و نسبت به ساير قله‌هاي جهان و منطقه هيماليا نيازمند كار فني بيشتر بوده و آب و هوايي بسيار خشن‌تر را داراست. اين قله يكي از خطرناكترين قلل جهان است كه به كوهستان وحشي نيز معروف است.

«نذير صابر» از باشگاه كوهنوردي آلپ پاكستان در اين مورد اظهار كرد كه روز جمعه حدود 22 كوهنورد كه اكثراً خارجي بوده‌اند در قالب 8 گروه مختلف در حال صعود به قله بوده‌اند.
«صابر» گفت: در زمان فرود كوهنوردان، يك بهمن عظيم طناب‌ها و كارگاه‌هاي ثابت را در فاصله حدود 3400 متري زير قله از بين مي‌برد كه در نتيجه آن چند كوهنورد سقوط كرده و سايرين نيز در ارتفاعي گير افتاده‌اند كه احتمال سرمازدگي آنها زياد است.

اطلاعات ضد و نقيضي از تعداد كشته شدگان و نحوه مرگ آنها منتشر شده است. صابر اعلام كرد، 9 نفر در اثر بهمن جان خود را از دست داده‌اند كه به گفته شاهدان يك «شرپا» نپالي و يك باربر پاكستاني در ميان آنها بوده‌اند. وي همچنين از سقوط مرگبار يك پاكستاني و يك كوهنورد صرب در زمان صعود و در اثر بهمن خبر داد.

«محمد اكرم» معاون بنياد خصوصي و غير انتفاعي «ماجراجويي در پاكستان»، تعداد كشته شدگان در اثر بهمن را 6 نفر خواند و اعلام كرد كه 3 نفر ديگر نيز در اثر حوادث ديگر در منطقه در روز جمعه جان خود را از دست داده‌اند و همچنين چندين نفر ديگر از جمله باربران محلي ناپديد شده‌اند.

«اكرم» گفت يك تيم امدادي روز يكشنبه موفق به يافتن يك كوهنورد هلندي و يك كوهنورد ايتاليايي شده كه دچار سرمازدگي شده بودند و در حال انتقال آنها به كمپي در ارتفاع 6500 متري است.
وي افزود كه هلي‌كوپترهاي امدادي موفق به يافتن بعضي نجات يافتگان شده‌اند اما به علت بدي اوضاع جوي در ارتفاع بسيار بالا امكان عمليات نجات و انتقال آنان وجود ندارد.

«كريس وارنر» يك كوهنورد آمريكايي كه سال گذشته موفق به صعود به اين قله شده است، مي‌گويد طناب‌هاي از بين رفته در قسمتي از مسير قرار داشته‌اند كه به گردنه‌هاي سخت معروف است و مي‌توان آن را مرگبارترين قسمت صعود به اين كوهستان خواند؛ چرا كه فرد سقوط كننده از اين ديواره در جبهه جنوبي تا ارتفاعي برابر 2700 متر به پايين پرتاب خواهد شد.

وارنر گفت: سختي اين مسير به حدي است كه 4 كوهنورد خسته بدون وجود كارگاه‌ها و طناب‌هاي ثابت امكان فرود را ندارند.
وي احتمال زنده ماندن كوهنوردان آسيب ديده را بسيار كم دانست و گفت با سرمازدگي دستها و پاها مصدوم ديگر توانايي حركت كردن را ندارد و ديگران بايد او را حركت دهند.

شبكه تلويزيوني «دويچه وله» آلمان هم گزارش داد كه تيم‌هاي پاكستاني و ايتاليايي عمليات امدادي را به عهده گرفته‌ و در حال تلاش هستند.
رئيس ايتاليايي عمليات امدادي در گفت‌وگو با اين شبكه اعلام كرد كه ارتفاع زياد محل حادثه باعث سختي عمليات امدادي شده است. وي افزود كه به علت سرماي بيش از حد در ارتفاع محل بروز حادثه و كمبود اكسيژن، هم امكان نجات قربانيان بسيار كم است و هم كار امداد با مشكلات زيادي روبرو شده است.
اين بهمن بيشترين تلفات يك حادثه در كي 2 دست كم از سال 1995 تا كنون را دارا بوده است.

اين شبكه تلويزيوني اعلام كرد كه از سال 1954و زمان صعود «آشيل كمپانوني» و «لينو لاچدلي» ايتاليايي، تا كنون حدود 280 نفر موفق به صعود به اين قله شده‌اند و حدود 70 نفر نيز در اين كوهستان جان خود را از دست داده‌اند كه اكثراً در هنگام فرود دچار حادثه شده بودند.
مناطق دورافتاده شمال پاكستان محل استقرار 5 قله از 14 قله بالاي 8 هزار متر جهان هستند.

ماه گذشته نيز يك كوهنورد ايتاليايي در زمان صعود به قله «نانگاپاربات» يكي ديگر از قلل بالاي 8 هزار متر اين منطقه، سقوط كرده و جان سپرد و 2 همنورد وي نيز توسط تيم‌هاي امدادي نجات يافتند.
 
همچنين گزارش‌ها حاکي است، دو قرباني حادثه «كي 2» را امدادگراني تشكيل مي‌دهند كه قصد امدادرساني به ساير كوهنوردان را داشته‌اند.

بر پايه گزارش پايگاه خبري اورست نيوز كه مستقيماً با كمپ اصلي «كي 2» و ستاد امداد در تماس است، اين افراد كه نه اروپايي هستند و نه آمريكايي، جان خود را در راه نجات ديگران از دست داده‌اند. اين سايت بدون ذكر نام اين دو تنها اعلام كرده كه اين دو يك باربر پاكستاني و يك شرپاي نپالي بوده‌اند.

جمعه سقوط لايه‌اي يخي در جبهه جنوبي در مسير گردنه‌اي صعب‌العبور، باعث پاره شدن طناب‌هاي حمايتي و سقوط دست كم 9 كوهنورد و بسته شدن مسير فرود شد.

شرپاي نپالي و باربر پاكستاني در ابتدا به فرود خود براي رسيدن به كمپ 4 ادامه مي‌دهند اما پشيمان شده و براي امدادرساني به سايران به محل سقوط بهمن بازمي‌گردند كه اين دو نيز دچار حادثه شده و سقوط مي‌كنند.
خبرگزاري رويترز از سئول گزارش داد كه 3 كوهنورد كره‌اي كه جان خود را در اين حادثه از دست داده‌اند، از كوهنوردان مجربي بوده‌اند كه در قالب يكي از معتبرترين باشگاه‌هاي كوهنوردي اين كشور براي صعود به دومين قله بلند جهان اعزام شده بودند.

در بدترين روز تاريخ كوهنوردي «كي 2» سقوط بهمن يخي در ارتفاع 8 هزار و 200 متري باعث سقوط 9 كوهنورد شده و 2 باربر نيز كه براي كمك به آنها بازگشته بودند در مسير بازگشت سقوط مي‌كنند.
تا كنون مرگ 3 كوهنورد كره جنوبي، 2 كوهنورد نپالي، يك كوهنورد صرب، يك كوهنوردي نروژي و كوهنورداني از هلند و فرانسه تأييد شده است.

سقوط اين بهمن كه باعث از بين رفتن طناب‌هاي حمايتي و كارگاه‌هاي ثابت در مسيري صعب العبور شده باعث زمين‌گير شدن تعداد ديگري از كوهنوردان در ارتفاعات بالاتر هم شده است كه به علت بدي اوضاع جوي و ارتفاع زياد، امكان امدادرساني با هلي‌كوپتر وجود ندارد.

اين در حالي است كه عده‌اي از رسانه‌هاي كره‌ جنوبي از بازگشت زنده دو كوهنورد كشورشان خبر داده‌اند. يكي از مقامات تيم كوهنوردان كره‌اي اعلام كرده كه «هوانگ دونگ جين» 45 ساله يكي از اين كوهنوردان بوده كه سابقه صعود به 3 قله بالاي 8000 متر هيماليا را داراست و به عنوان يك قهرمان ملي در كشورش مطرح است.

«رينولد مسنر» كوهنورد افسانه‌اي جهان كه براي نخستين بار در سال 1978 موفق به صعود بدون اكسيژن به قله اورست شده بود و اولين كوهنوردي است كه موفق به صعود به تمام 14 قله بالاي 8 هزار متر جهان شده است، در پي اين حادثه اعلام كرده كه افزايش هشدار دهنده تلفات كوهنوردي در هيماليا نشان دهنده رشد كوهنوردي تجاري است.

تا پيش از اين 13 آگوست 1995 مرگبارترين روز «كي 2» بود كه در آن روز 6 نفر در جريان توفاني شديد سقوط كرده و يا ناپديد شدند.

1387-05-14    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com