گزارش همایش صعود استانی بانوان کوهنورد آذربایجان شرقی به قله سلطان

برنامه دو روزه صعود سراسری بانوان کوهنورد استان آذربایجان شرقی به قله سلطان در روزهای پنجشنبه و جمعه، اول و دوم مرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی با برنامه ریزی اداره کل تربیت بدنی استان و میزبانی شهر اسکو انجام گرفت. در این صعود ۱۱۴ نفر از بانوان کوهنورد شهرستانهای اسکو، مرند، چاراویماق، اهر، بناب، مراغه و تبریز(گروه کوهنوردی  بانوان شهرستان تبریز با 45 نفرشامل  هئیت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی بخش بانوان، گروه کوهنوردی مخابرات ،گروه کوهنوردی بنیاد شهیدو امور ایثارگران،گروه کوهنوردی فولاد گستر تبریز ) شرکت داشتند که تقریبا تمامی افراد موفق به فتح قله شدند.
برنامه صعود سراسری در عصر یکم مرداد با حرکت از تبریز به سمت اسکو آغاز شد. پس از پذیرش کوهنوردان و صرف شام ، افراد تیم در مدارس شهرستان اسکو اسکان یافته و شب را در همانجا سپری کردند.
بیدار باش روز دوم مرداد در ساعت ۵ صبح انجام گرفت. پس از صرف صبحانه در ساعت ۷:۱۰ شروع به حرکت به سمت کوهستان کردیم. با گذر از روستاهای اسفنجان و کهنمو و از طریق جاده آسفالته وارد روستای تاریخی کندوان شدیم. ادامه مسیر از اینجا تا دشت زیبای ارشد چمنی که از طرف قریب به اتفاق کوهنوردان به عنوان نقطه مبدأ برای شروع صعود به قله سلطان انتخاب می شود جاده ای خاکی  به طول ۸ تا ۹ کیلومتر است. این جاده در سمت چپ رودخانه کندوان از کندوان تا ارشد چمنی کشیده شده است. پس از رسیدن تمام گروههای صعودکننده از شهرستانهای مختلف به ارشد چمنی برنامه صعود راس ساعت ۹ صبح به سرقدمی خانم طهماسبی، سرپرست هیئت کوهنوردی شهرستان تبریز آغاز شد. در این صعود کادر فنی متشکل از بانوان کوهنورد شهرستان تبریز نیز گروه را همراهی کرده و نظم خاصی را در آن حاکم کرده بودند. علاوه بر گروههای شرکت کننده چند نفر از اعضای سازمان هلال احمر اسکو نیز برای کمک رسانی در شرایط اضطراری گروه را همراهی نموده و بک دستگاه آمبولانس نیز در پای کوه مستقر شده بود.
زیبایی طبیعت به خصوص دامنه های مملو از گلهای لاله  کوه سلطان لطف ویژه ای به برنامه صعود داده بود. کوهنوردان پس از یک استراحت کوتاه در نیمه راه قله وارد بخش سنگلاخی مسیر شده و در نهایت در ساعت ۱۱ به قله رسیدند. پس از ۲۰ دقیقه استراحت، حرکت از قله به سمت دامنه کوه از همان مسیر رفت آغاز شد و در نهایت در ساعت ۱۲:۴۵ تمامی کوهنوردان بدون کوچکترین مشکلی به ارشد چمنی رسیدند. بازگشت به سمت شهرستان اسکو از همان مسیر رفت و با تحمل ترافیک سنگین روستای کندوان انجام  و در نهایت در ساعت ۱۶:۳۰ برنامه کوهنوردی با صرف ناهار در اسکو به پایان رسید و کلیه تیمهای صعود کننده به شهرستای محل اقامت خود بازگشتند.
 
اطلاعات فنی :
کوه سلطان در شمال باختری کوهستان سهند، در نزدیکی شهر اسکو قرار گرفته و با ارتفاع ۳۴۷۰ متر، سومین قله سهند محسوب می شود. راه دسترسی به این کوه از طریق شهرستانهای تبریز و اسکو تا روستای کندوان از طریق جاده آسفالت (۵۵ کیلومتر) و از روستای کندوان تا دشت ارشد چمنی از طریق جاده خاکی است (حدود ۸ کیلومتر). مسیر صعود به قله سلطان مسیری با شیب کاملا ملایم و بدون هیچ گونه دشواری فنی می باشد که بخش انتهایی مسیر از میان تخته سنگهای آتشفشانی عبور کرده و در نهایت به قله می رسد. آثاری از بقایای زیارتگاهی به نام سلطان حسام الدین و اتاقکهای سنگ چین شده در قله آن وجود دارد. از قله این کوه دورنمایی از سایر قلل کوهستان سهند از جمله کمال و دمیرلی قابل مشاهده است. در کوه سلطان داغى آثار فرسایش يخچالى متعددى وجود داشته، ليکن به علت فعاليت‌هاى آتشفشانى سهند بسيارى از آثار يخچالى پوشيده از مواد گدازه‌اى شده يا در اثر آبهاى جارى از بين رفته است.
صعود به این قله علاوه بر مسیر باختری روستای کندوان از طریق مسیر شمالی روستای عنصرود نیز امکان پذیر است. در مسیر بازگشت نیز می توان به جای برگشت از مسیر رفت کندوان با ادامه مسير در جهت شمال غرب و در روي خط الرأس اصلي منطقه ابتدا قله گئچي قالاسي و سپس نورداغي را نيز صعود نمود و سپس پائين آمد.
 
تهیه گزارش: مارال حسین پور   

1388-05-02    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com