چکیده مختصری از گزارش صعود به قله پوبدا (تیم استان آذربایجانشرقی)

pobeda   پوبدا

سه شبانه روز است که در کمپ 4 منتظر هوای مساعد هستیم امشب کمی از شدت باد کاسته شده و از افق معلوم است که فردا  هوای خوبی در انتظارمان هست. شب موقع خواب وسایلمان را جمع می کنیم تا فردا بعد از روشن شدن هوا حرکت کنیم صبح از ساعت 5 بیدار و آماده شده ایم. سرما به حدی است که حتی کفشهایمان را داخل چادر می پوشیم و بالاخره ساعت 6 پس از جمع کردن چادر حرکت می کنیم طنابهای مسیر پوسیده و از سالهای قبل مانده اند که با احتیاط ترمیم و صعود می کنیم از ارتفاع 6600 دیگر طنابی وجود ندارد و مجبوراً می بایست هم طناب شده و صعود کنیم. شیب منتهی به یال (قله غربی پوبدا) پوشیده از یخ می باشد که با احتیاط صعود می کنیم .

pobeda   پوبدا

ساعت 11 بر روی یال (خط الراس) به طرف کمپ 6 حرکت می کنیم مسیر پوشیده از برف سفت و نقابهای خطرناکی است که می بایست با طناب عبور کنیم. راس ساعت 2 به محل کمپ 6 در ارتفاع 7000 متری رسیده و مشغول برپائی چادر هستیم خیلی مشتاق بودیم که قله را امروز در روز نیمه شعبان صعود کنیم و زمان کافی هم برای این کار داشتیم ولی هیچ وقت نمی بایست ریسک کرده و حتی ذره ای در مورد تیم بی احتیاطی کنیم. بعد از ظهر را درون چادر در کنار سنگ محراب پوبدا (سنگ کتیبه کمپ 6) سپری می کنیم و به امید فردا و هوائی خوب استراحت می کنیم. ساعت 6 بیدار شده و به علت برودت غیر قابل تحمل تا ساعت 8 صبر می کنیم چون محل کمپ 6 صاف و بادگیر است با تمام وسایلی که در دسترس بود چادر را به خوبی مهار کرده و بعد به طرف قله حرکت می کنیم.

شیب مسیر زیاد است و با دقت هر چه تمامتر صعود می کنیم تا به تیغه منتهی به قله می رسیم، تیغه به علت حمایت و کارگاه زدن وقت و دقت زیادی می طلبد. بعد از عبور از تیغه ها می توان از نزدیک نقاب بزرگ قله را مشاهده کرد.

pobeda   پوبدا

ساعت 07: 11 را نشان می دهد که قله را صعود می کنیم همگی خوشحال از اینکه به سلامت به قله رسیده ایم. با بی سیم خبر صعود را به تیم پشتیبانی و B.C مخابره می کنیم تا آنها را هم در شادی خودمان سهیم کنیم.

pobeda   پوبدا

دوستان مشغول گرفتن عکس و فیلم روی قله هستند و من به دنبال علامتی از قله در اطراف جستجو می کنم تا پرچم یا میله ای که نشان قله باشد پیدا کنم. کنار سنگ چین کوچکی لوله ای 30 سانتی از جنس استیل که به دورش بند کفشی پیچیده شده خودنمائی می کند.

pobeda   پوبدا

 نزدیک رفته چند تائی عکس به یادگاری می گیرم پس از نیم ساعت عکس و فیلم، آماده برگشت شده و بطرف کمپ 6 حرکت می کنیم. ساعت 2 کنار چادرمان هستیم ابرها خود را به پوبدا رسانده اند و کمی مه اطراف کمپ را فرا گرفته و مانع دید می باشد قرار بر این بود که امروز تا کمپ 4 برگردیم و شب را در آنجا بمانیم که تصمیم به ماندن در کمپ 6 گرفتیم چون خط الراس 4 کیلومتری تا قله غربی پوبدا به علت مسافت طولانی و وجود شیب های یخ زده و چندین شکاف، خطرناک بوده و در این هوای مه آلود و دید ناکافی نامطمئن بود.

pobeda   پوبدا

شب از ساعت 3 از شدت سرما بیدار شده و منتظر روشن شدن هوا که بالاخره ساعت 5/5 از کمپ 6 و کتیبه زیباي آن خداحافظی کرده و به طرف کمپهای پائین حرکت می کنیم سرعت تیم خوب است به طوری که ساعت 12 در کمپ 3 و ساعت5/3 در کمپ 1 هستیم و بعد از جمع کردن چادرهای کمپ 1 و وسایلمان منتظر هموطنمان هستیم که از استان لرستان آمده اند دوستان را دیده و تبادل اطلاعاتی کرده به طرف B.C حرکت می کنیم. ساعت 5/7 در کنار دوستانمان مشغول خوردن شام در B.C هستیم .

گزارش : عظیم قیچی ساز

pobeda   پوبدا

pobeda   پوبدا

1388-05-27    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com