عظیم قیچی ساز کوهنورد تبریزی فروردین ماه در سومین قله مرتفع جهان قله 8586 متری کانچن چونگا نپال

عظیم قیچی ساز فاتح اورست و کوهنورد بی همتای تبریزی فروردین ماه به عنوان اولین ایرانی به دومین قله سخت جهان و سومین قله مرتفع جهان ، قله 8586 متری کانچن چونگا نپال صعود خواهد کرد.
عظیم قیچی ساز برای صعود به قله کانچن چونگا نپال ، تبریز را به مدت صعود 50 روزه ترک خواهد کرد.
عظیم قیچی ساز در گفتگوی اختصاصی با سایت خبری تربیت بدنی آذربایجانشرقی گفت : با حمایت و پشتیبانی مهندس نوین شهردار و شورای اسلامی شهر تبریز یکماه پس از بازگشت از صعود هفتمین قله مرتفع جهان دائوالاگیری اقدام به صعود نهمین قله مرتفع جهان نانگاپاربات به ارتفاع 8125 متر کردم تا افتخار اولین صعود نهمین قله جهان از نظر ارتفاع و سومین از نظر درجه سختی را نصيب کشور و زادگاهش تبریز کنم.
وی افزود : این بار نیز با توکل بر خدا و با امید به پشتیبانی و حمایتهای شورای اسلامی شهر و شهردار ورزش دوست شهرمان با هدف اولینی دیگر به سومین قله مرتفع جهان کانچن چونگا8586 متر و دومین قله خطرناک و صعب العبور از نظر درجه سختی و کار فنی به همراه گروهی بین المللی و تنها ایرانی این گروه در فروردین و اردیبهشت سال 1390 صعود خواهم کرد تا گامی باشد برای صعود برتمامی 14 قله هشت هزار متری دنیا که افتخاری بزرگ برای کشور و شهرمان تبریز می باشد.
عظیم قیچی ساز فاتح اورست بدون کپسول اکسیژن افزود : از مهمترین دلایل صعود در قالب تیم های بین المللی به خطرناک بودن و درجه سختی بالای قله کانچن چونگا و تردد کم کوهنوردان به این منطقه است و تنها کوهنوردانی اقدام به صعود این قله می کنند که تصمیم به صعود و اتمام همه 14 قله بالای هشت هزار متری جهان را داشته باشند لذا اکثر کوهنوردانی که تنها و انفرادی تصمیم به صعود دارند خود را در قالب تیم های بین المللی جای می دهند تا هزینه های صعود از جمله پرمیت ( مجوز صعود) و خدماتی را که به دیگر کوهنوردان یا تیم ها ارائه می کنند را به صورت مشترک برخوردار شوند و خدماتی مانند تامین باربر تاکمپ اصلی ، ثابت گذاری مسیر در بین کمپها و ... با دیگر کوهنوردان همکاری می کنند.
عظیم قیچی ساز متولد 1360 تبریز،دانشجوی دوره کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تبریز و از سال 1379 کوهنوردی حرفه ای را آغاز و در اردوهای تیم ملی شرکت کرده و توانسته از سال 81 13در قالب تیم ملی قرار گرفته و اقدام به صعود قله ماربل وال به ارتفاع 6400 متری در کشور قزاقستان نماید و در سال 82 13در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود قله 8068 متری گاشر بروم 1 اعزام شد که متاسفانه اعضای تیم به علت وقوع حادثه برای همنوردشان مرحوم محمداوراز از ارتفاع 7800 متری اقدام به بازرگشت و نجات و انتقال وی به پائین شدند. قیچی ساز در سال 1383 صعود قلل 7200 متری دیران پیک و 7127 متری اسپانتیک در کشور پاکستان و سال 84 13 افتخار صعود بدون اکسیژن بام جهان اورست به ارتفاع 8848 متر ( اولین صعود هشت هزار متری )به همراه اولین بانوان مسلمان را در پرونده ورزشی خود رقم زد. در سال 1385 صعودی انفرادی و با هزینه شخصی برای صعود به بلندترین قله رشته کوههای هندوکش (نوشاق 7495 متر) را اجرا ودر زمستان همان سال اقدام به تشکیل تیم مستقل بانوان تبریز و سرپرستی و صعود قله آرارات ترکیه در زمستان آن سال در قالب تیم بانوان شهرداری تبریز را جامه عمل پوشاندکه کل هزینه های صعود را شهرداری تبریز تقبل کرد.
سال 1387 موفق به صعود دومین قله هشت هزار متری خود ( قله برودپیک به ارتفاع 8048 متر در پاکستان) شد و سال بعد در مرداد ماه سال 88 13در قالب تیم هئیت کوهنوردی استان و با سرپرستی این تیم مستقل موفق به فتح شمالی ترین و سردترین قله هفت هزارمتری جهان "پوبدا" به ارتفاع 7439 متر در کشور قرقیزستان شد که این صعود مقتدرانه به همراه کوهنوردان تبریزی در منطقه افتخار بزرگی در سطح کشور بود .
بهار سال 1389 به همراه تیم ملی افتخار سرپرستی تیم قله وفتح قله دائولاگیری به ارتفاع 8167 متر ، هفتمین قله مرتفع جهان و در تابستان همان سال با حمایت و پشتیبانی شهردار و شورای اسلامی شهر تبریز افتخار اولین ایرانی فاتح نهمین قله مرتفع و دومین قله خطرناک جهان نانگاپاربات به ارتفاع 8125 متر در قراقروم پاکستان را کسب کرد
کوه کانچن چونگا 8586 متر Kangchenjunga با ارتفاع 8586 متر، 28،169 فیت با موقعیت جهانی 27،07 عرض شمالی و 88،13 طول شرقی در کشور نپال هم مرز با کشور هند قرار دارد و بهترین ماههای صعود آوریل، می همان فروردین و اردیبهشت می باشد.
قله کانچن چونگا در بين همه كوه ها و ارتفاعات بلند و صعب العبور جهان، به شهادت تاريخ، در مواردي متعدد، اين طعم شيرين فتح را با اختتاميه‌اي تراژيك مي‌آميزند تا خود را به عنوان خطرناكترين قله‌هاي جهان معرفي كنند. آنچه در ادامه مي‌آيد معرفي این كوه خطرناك جهان توسط سايت توريزم ريويو، است :
کانچن چونگا با ارتفاع 8586 متري خود، سومين كوه مرتفع جهان ناميده شده است ، نرخ حوادث جاني در اين كوهستان طي سال‌هاي اخير به 22 درصد رسيده است. " Kangchenjunga"متاسفانه داراي شمار بالاي حوادث منجر به مرگ می باشد، حوادثي كه در بيشتر مواقع به دليل شرايط بد و سخت آب و هوايي آن به وجود آمده اند. اين كوه براي اولين بار در سال 1955 توسط يك تيم كوه نورد انگليسي فتح شد، اما آنها به دليل احترام به عقايد ساكنان بومي اين منطقه كه قله را مكاني مقدس مي شمردند، آن را به صورت كامل فتح نكرده و چند متري پايين‌تر از آن انتخاب كردند. سنتي كه از آن روز به بعد توسط ديگر فاتحان اين كوه نيز رعايت شد.
کانچن چونگا سومین قله مرتفع دنیا با ارتفاع 8586 متر در مرز کشور هند و کشور نپال و در 46 مایلی شمال غرب دارجلینگ قرار دارد. این کوه شرقی ترین 8000 متری جهان به شمار می رود. نام کانچن چونگا به معنای پنج گنجینه برفی است و اشاره ای است به پنج قله مرتفع و پوشیده از برف این رشته کوه (کانچن- توده برف، چون- پنج، گا- گنجینه).
از سال 1838 تا 1849 باورها بر این بود که کانچن چونگا رفیعترین کوه جهان است، اما مساحی های اورست بر این فرضیه خط بطلان کشید. توده کانچن چونگا بسیار پر عظمت می باشد و از چندین قله یخی بر روی خط الراس آن شکل گرفته. در واقع این توده از دو رشته غربی- شزقی و شمالی- جنوبی شکل گرفته و همانند یک X عظیم می باشد که توسط قلل 6000و7000 متری احاطه شده. همانند Siniolchu 6888 متردر بخش شرقی نپال، که یکی از زیباترین قلل دنیا می باشد، قله با شکوه ژانو (شیر خفته) 7710 متر Jannu در بخش غربی با جبهه شمالی با شکوهش، قلل قابل مشاهده از دارجلینگ در بخش جنوبی کوه: کابروی شمالی 7338 متر NorthKabru، کابروی جنوبی 7316 متر South Kabru و قله راتانگ 6678 مترRathong ، قلل بخش شمالی همانند تواینز Twins (دوقلو) و تنت پیک Tent Peak(قله چادر) و در نهایت در مرز تبت گردنه جونسونگ 6120 متر Jongsong La.
منطقه کانچن چونگا بدلیل دوردست بودن چندان مورد توجه گردشگران قرار ندارد، از اینرو توانسته زیبائیهای خود را حفظ نماید. از جلوه های منطقه کانچن چونگا می توان به یخچال زمو Zemu و پارک ملی کانچن چونگا به مساحت 2035 کیلومتر مربع اشاره کرد که در بخش نپال قرار دارند.

 

1389-12-20    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com