هشتمین سال عروج ‌زنده یاد «محمد اوراز»

هشتمین سال عروج ‌زنده یاد «محمد اوراز» هشتمین سال عروج کوه‌نورد توانمند تیم ملی کشورمان؛ ‌زنده یاد «محمد اوراز» را گرامی می‌داریم . کوه‌نورد اهل شهرستان نقده که در راه کسب افتخاری دیگر برای ایران؛ و در فاصله‌ی کمی تا صعود به قله‌ی 8068 متری "گاشربروم یک" دچار حادثه شد و پس از انتقال به بیمارستان "شفا" در اسلام آباد پاکستان؛‌ جان به جان آفرین تسلیم کرد. روحش شاد؛‌ یادش گرامی.

خلاصه ای از زندگی نامه وی:

"محمد اوراز" در شامگاه ۲۵ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهرستان نقده به دنیا آمد ...... پس از پایان دوران خدمت سربازی در سال ۱۳۷۳ در رشته کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه ارومیه پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۹ از این دانشگاه فارغالتحصیل شد (با وجود وقفهٔ بسیار به سبب شرکت در اردوهای تیم ملی).

سال ۱۳۶۷ در اولین تجربهٔ پیش از ورود به دنیای حرفه‌ای کوهنوردی گروه قندیل را بنا نهاد و بعد از آن فعالیتهای خویش را در گروه کوهنوردی سامرند شهرستان نقده ادامه داد تا بالاخره در سال ۱۳۷۳ به همراه جمعی از دوستان پیشکسوت این رشته در سطح شهرستان گروه کانون کوهنوردان نقده را تأسیس کرد و آغاز فعالیتهای این گروه را می‌توان سر آغاز ورود محمد به دوران زندگی حرفه‌ای در رشتهٔ کوهنوردی قلمداد نمود.سال ۱۳۷۶برای اولین بار پس از فراخوان فدراسیون کوهنوردی در اردوهای آماده سازی تیم ملی جهت اعزام به قلل گاشربروم ۲ و راکاپوشی در کشور پاکستان شرکت نمود و با نشان دادن توانمندیهای لازم موفق به عضویت در تیم اعزامی به قله راکاپوشی با ارتفاع ۷۷۸۸ گشت. ودر همان سال به اتفاق ۶ نفر از دوستان و اعضاءتیم موفق به صعوداین قله شد و اولین تجربهٔ هیمالیا نوردیش را با موفقیت پشت سر نهاد. سال ۱۳۷۷ را می‌توان نقطه عطف تاریخ زندگی محمد اوراز دانست در این سال وی به همراه سه نفر از اعضاء تیم ملی کوهنوردی ایران توانست به قله اورست بلندترین قله جهان صعود نماید. بعد از صعود به قله اورست هر روز برگ زرین دیگری بر افتخارات این قهرمان نامی اضافه شد و هر قدمی را که پشت سر می‌نهاد پله‌ای بود در جهت رشد و تعالی وآشکار شدن هر چه بیشتر توانمندیهای ذاتی بزرگمرد کوهنوردی ایران زمین و به طبع آن در جهت رشد و تعالی ایران عزیز.

و بالاخره در سال ۱۳۸۲، هنگام صعود به قله گاشربروم ۱ در پاکستان، محمد اوراز به همراه مقبل هنر پژوه بر اثر سقوط بهمن سقوط می‌کنند مقبل هنر پژوه سالم ماند ولی محمد اوراز پس از انتقال به بیمارستان شفا در اسلام آباد پاکستان در گذشت.

سوابق تحصیلی و ورزشی:
سال ۱۳۷۹ اخذ گواهینامه رشته کارشناسی تربیت بدنی محض (دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه)
سال ۱۳۷۶ کسب مقام اول آسیا در صعود به قله راکاپوشی
فتح قله اورست در سال ۱۳۷۷ (مقام طلای جهان)ارتفاع ۸۸۷۸متر
سال ۱۳۷۹ اخذ گواهینامه دوره مربیگری درجه ۲ یخ و برف
سال ۱۳۷۸ کسب مقام اول جهانی در رشته کوهنوردی
سال ۱۳۷۸ صعود به قله چوایو (ارتفاع ۸۲۰۱متر ـ مدال نقره جهان)
کسب مربیگری درجه ۱ سال ۱۳۷۸
فتح قله شیشاپانگما به ارتفاع ۸۰۱۲ متر سال ۱۳۷۸
کسب دو دیپلم از فرانسه (جولا و آگوست ۱۹۹۹)
فتح قله ماکالو به سال ۱۳۸۰ بدون اکسیژن مقام طلای جهان
سال ۱۳۸۱ فتح قله لوتسه بدون استفاده از اکسیژن به ارتفاع ۸۵۱۶ متر (مدال طلای جهان)
سپتامبر ۲۰۰۱ صعود به قله آرارات در معیت تیم پیشکسوتان
سال ۱۳۸۱ انتخاب به سمت امور اجرایی فدراسیون کوه‌نوردی
سال ۱۳۸۲ أخذ گواهینامه مربیگری درجه ۲ سنگ‌نوردی
صعود به قله گاشربروم یک تا ارتفاع ۷۹۰۰ متر
مرد سال کوهنوردی در سال‌های ۷۸-۷۹-۸۰
مربیگری تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان
فتح قله مون بلان بلندترین قله رشته کوه آلپ در سال
 

1390-06-19    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com