خبر ناامید کننده در مورد کوهنوردان ناپدید شده

 در حالی که ساعاتی پیش نماينده سفارت ايران در پاكستان درباره كوهنوردان مفقود شده گفته بود:تيم هاي امداد و کارشناسان موفق شدند علائمي از محل دقيق گرفتاري يكي از كوهنوردان پيدا كنند. متاسفانه با خبر شدیم جستجوها برای یافتن سه کوهنورد ناپدید شده ایرانی در رشته کوه های هیمالیا متوقف شد.پس از بررسی های بیشتر و با به دست آوردن GPS تلفن ماهواره ای موقعیت کوهنوردان مشخص شد که تیم، گردنه مابین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین کمپ سوم و قله فرعی اشتباه گرفته و خود را در موقعیت خطرناکی قرار داده است.

تيم اعزامي گروه آرش به پاکستان

تقي صادقي گفت: خوشبختانه كارشناسان فني توانستند با استفاده از سيستم ردياب دستگاه جي پي اس سومين كوهنورد ايراني كه در نقطه نامعلومي از اين قله گرفتار شده را شناسايي كنند. 
 
به گزارش «تابناک»،  توماس لامل، راهنما و عضو ستاد امداد و نجات فدراسیون کوه نوردی آلمان که دیروز با دو پرواز، مسیر صعود و فرود کوهنوردان باشگاه آرش را به طور هوایی بررسی کرد، گزارش خود را به شرکت ATP داد و آن شرکت هم نامه ای را برای همایون بختیاری، دبیر باشگاه کوه نوردی آرش ایمیل کرده که مضمون نامه بی فایده بودن جستجوهاست.
 
در این نامه آمده است: " ما بسیار متاسفیم که جهت آگاهی شما اطلاعات زیر را ارائه کنیم:

پیرو درخواست و تلاش راسخ شما، راهنمای آلمانی کوهستان ، آقای توماس لامل، صبح روز یکشنبه (دیروز) ماموریت جستجو با بالگرد را بر عهده گرفت. آنان تا حداکثر ارتفاع ممکن پرواز کردند و از مکان هایی که در آنها احتمال دیدن کوهنوردان ایرانی بود، عکس برداری کردند. متاسفانه آنها هیچ نشانی در مناطق محتمل نیافتند. توماس لامل به عنوان یک راهنمای کوهستان حرفه ای، به این نتیجه گیری رسید که تلاش های آینده برای زنده نگه داشتن کوهنوردان ایرانی گم شده بی فایده خواهد بود.
 
دو راهنمای ارتفاع پاکستانی شرکت ATP "اصغر و سرور" نیز به بیس کمپ بازگشته اند. آن ها تمام مسیر را کاملا جستجو کرده اند و در مسیر قله برودپیک چیزی نیافته اند. آنها همچنین عکس هایی از مسیر خود آورده اند.
 
با کمال تاسف ما متقاعد شدیم که سه کوهنورد ایرانی ، جان باخته اند. ما نتوانستیم تلاشی جهت حفظ جان برادران عزیزمان صورت دهیم ، تقدیر خداوند متعال بر مرگ برادران عزیزمان در ارتفاعات قراقروم بوده است. آنان عاشق کوهستان بودند و زندگی خود را بر سر راه رسیدن به اوج علاقه مندی هایشان گذاشتند. این رویداد؛ ضایعه بزرگی برای جامعه کوهنوردی به طور عام و برای خانواده های این عزیزان و مردم ایران به طور خاص است. ما در این غم و اندوه شریک هستیم و مراتب تسلیت مان را به خانواده های داغدیده اعلام می کنیم. خداوند قادر روح درگذشته گان را در آرامش ابدی محفوظ بدارد و به خانواده ها و دوستانشان شجاعت تحمل این فقدان جبران ناپذیر را عطا فرماید. "
 
هفته قبل سه کوهنورد باشگاه آرش تهران به نام های آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی هنگام بازگشت از قله برودپیک واقع در هیمالیای پاکستان دچار سانحه شدند و جستجوها برای یافتن آنها ادامه داشت که سرانجام یکشنبه تیم امدادی که در محل مشغول جستجو بود اعلام کرد جستجوها تمام شده و امدادگران به بیس کمپ برگشته اند.
 
البته مقامات موضع دقیقی درباره این صعود اتخاذ نکرده اند. آنها گاهی این صعود را بی ارتباط به باشگاه اعلام می کنند و گاهی هم به شدت اعلام می کنند که پیگیر شرایط این کوهنوردان هستند.
 
بر اساس آخرین اطلاعات، افشین سعدی در حال حاضر در کمپ ۳ برودپیک با آب و غذا مستقر است و رامین شجاعی سرپرست و مسئول هماهنگی تیم اعزامی، در کمپ اصلی 2 K مشغول مذاکره با کوه نوردان خارجی برای جستجو است.
 
پس از بررسی های بیشتر و با به دست آوردن GPS تلفن ماهواره ای موقعیت کوهنوردان مشخص شد که تیم، گردنه مابین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین کمپ سوم و قله فرعی اشتباه گرفته و خود را در موقعیت خطرناکی قرار داده است.
 
آخرین تماس ناپدیدشدگان، به تماس آیدین بزرگی در ساعت 19:30 دقیقه، شنبه 29 تیرماه 92 بازمی گردد که البته در آن تماس هم ارتفاع را به اشتباه 3500 اعلام کرده بود.
 
 این در حالی است که بهزاد ترکاشوند، سخنگوی ستاد پیگیری صعود به برودپیک تاکید بر آن دارد که فعالیت‌ها متوقف نشده است. وی در ابن باره به خبرنگار مهر گفت: آقای منظور حسین نظر شخصی خودش را عنوان کرده است ما یک هلی‌کوپتر را با هزینه شخصی به صورت آماده باش در آورده‌ایم و با گروههای امداد و نجات نیز مذاکرات خوبی داشته‌ایم.
 
وی افزود: افشین حیدری شب گذشته در کمپ 3 و در ارتفاع 7400 متری مستقر شده و یک شرپا به وی ملحق می‌شود. همچنین رامین شجاعی، سرپرست گروه در کمپ اصلی حضور دارد و مذاکرات خوبی با گروه‌های کوهنوردی خارجی انجام داده تا از آنها برای نجات کوهنوردان کشورمان کمک بگیرد. از سویی بعد از تماس روز شنبه آدین بزرگی، گشت‌هایی با هلی‌کوپتر انجام گرفته و یک تیم آلمانی که ما استخدام کردیم هم اقدام به گرفتن عکس‌های زیادی از ارتفاعات برودپیک کرده‌اند.
 
متاسفانه ظاهرا هزینه ی سنگین نوآوری در هیمالیا را سه جوان کوهنورد ایرانی با جانشان پرداختند برخلاف اعلام رسمی توقف عملیات جستجو و نجات از سوی مقامات رسمی کوهنوردی کشور پاکستان، باشگاه کوهنوردی آرش در تهران، ادامه ی تلاش ها برای نجات سه کوهنورد عضو این باشگاه را مورد تاکید قرار داد. سه کوهنورد جوان ایرانی به نام های پویا کیوان، آیدین بزرگی و مجتبی جراحی همراه با افشین سعیدی و رامین شجاعی سرپرست برنامه از یک ماه پیش تلاش خود را برای صعود آغاز کردند در ساعت 16:30 روز سه شنبه 25 تیر ماه موفق به کامل کردن مسیر جدید بر روی قله شده و همان روز در بازگشت به دلیل دید کم و نداشتن مشخصات GPS بازگشت، از مسیر منحرف و برای 5 روز در ارتفاع بالای 7000 متر سرگردان شدند.
 
 عکس از BMC مسیر ایرانیان بر روی گردنه ی جنوب غربی قله ی برودپیک از ویژگی فنی و دشواری خاصی برخوردار است به شکلی که به گزارش سایت BMC برای عبور از آن نو آوری فنی و جسارت بالایی اعمال شده است
 
 
با این حال خدا کند خبر توماس لامل اشتباه باشد ...

منبع خبر : تابناک
 

1392-04-31    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com