گزارش صعودگروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران به علم کوه از حصارچال

 علم کوه:
منطقه علم کوه وتخت سلیمان با بیش از 40 قله ی بالای 4000متر یکی از مناطق حائزاهمیت از لحاظ کوه نوردی محسوب می شود.
علم کوه نیز به ارتفاع 4850متردومین قله بلندکشورمان بادیواره مشهورخوددر این منطقه واقع شده است 
قله علم کوه از جهت شمال به قله شانه کوه از جنوب به قله خرسان از شرق به قله های شاخک متصل است دیواره شمالی آن بزرگترین وبلندترین دیواره کوه های کشور می باشدواز کف یخچال علم چال درحدود700 مترارتفاع داردسه یخچال عظیم درجهت های مختلف این کوه واقعا شده است که عبارتنداز :
یخچال علم چال در شمال یخچال هفت خان در غرب یخچال خرسان درجنوب 
علم کوه در حدودیک قرن پیش یعنی درسال 1281خورشیدی برای نخستین بار توسط یک گروه آلمانی به نام برادران مولرشناسایی شد.
گزارش صعود:
امروز پنجشنبه 92/5/21است قراربراین شده که راس ساعت 3:30بعداز ظهرگروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران به سرپرستی آقای کاظم پورحسین قرارگاه کوهنوردی را به مقصدتنگ لو ترک بگوییم کوله هامون رو بستیم وآماده سفر شدیم بچه ها کم کم خود را به قرار گاه کوهنوردی رودبارک می رسانند راس ساعت 4 بعداز ظهر با ماشین نیسان به سمت تنگ لو به ارتفاع 3200 متر(از سطح دریا)حرکت می کنیم
بعداز طی نمودن مسافتی به مدت 1:15 به تنگ لو می رسیم ودرنهایت با اندکی مکث کوله ها را برپشتمان می نهیم وراه حصارچال را درپیش می گیریم ومسیرمال رویی را سپری می کنیم.
شیب آنقدرتندنیست که خسته مان کندگویا می داندکه راه درازی درپیش داریم هرچقدربالاتر می رویم سفره ی خداوندرنگارنگ تر می شودچشمه هایی از دل زمین سربه بیرون آورده سرسبزی ونشاط را به اطرافشان هدیه داده اندپس از طی دوساعت با گذراز چند تپه به دشت زیبایی می رسیم 
حصارچال...ارتفاع 3750متر
اولین باراست که به حصارچال آمده ایم بعضی از اعضای گروه زودتر رسیده اندوبه محض حضورمان باتعارف چای داغ اندکی خستگی را از تنمان زدودندبا کمک دوستان چادرهایمان رو برپا کردیم.
حصارچال به دوراز هرگونه هیاهووهرگونه ناپاکی نهایت بی آلایشی را با تمام وجودت تجربه می کنی 
عقربه های ساعت بروی 9 شب به صدادرآمده اندکم کم به چادرهامی رویم تا با آرامش حصارچال به خواب رویم .
سکوت عجیبی حکم فرماست آسمان سفره دلش را باز کرده به دلیل کمبوداکسیژن دراین ارتفاع خواب کمی برایمان ناز می کندبه هرطریقی شب را سپری می کنیم باصدای بیدارشویدیکی از دوستان به صبح سلام می دهیم 92/5/22 ساعت 4 بامدادرا نشان می دهدپس از صرف صبحانه ساعت 5:15 همه آماده حرکت هستیم هواتاریک هست وماآرام وپیوسته پشت سرهم حرکت می کنیم صبح نسبتا سردی را درپیش رو داشتیم اما اینک با گذراندن 1 ساعته ی مسیرحس همدلی غبارسرمارا از تنهایمان کنارزده وپیراهن گرماومحبت را ستروجودمان کرده است .
قله ی مرجیکش را پیش رو داریم قصدبراین است که برای صعودقله ی علم کوه از زیریال مرجیکش عبور کنیم بروی دامنه مرجیکش مسیری زیگزاگ را بالا می رویم .
با گفتن یاعلی وتشویق دوستان باخرسندی راهمان را ادامه می دهیم .
بعداز گذراندن شیب تندکمی مسیراریب می شودوما چندثانیه ای نفسی تازه می کنیم مسیراریب را که دردامنه مرجیکش بودپشت سرنهادیم به دوراهی رسیدیم راه سمت چپ به شن اسکی زیرقله علم کوه ختم می شدوراه سمت راست که ماادامه دادیم به یالی می رسید که از قله مرجیکش به سمت علم کوه ادامه دارد اینک روبروی خرسان ایستاده ایم ودرامتداددامنه خرسان یخچالی را می بینیم که تا دامنه ستاره کشیده شده کوه های طالقان هم برایمان دست تکان می دهند.
بازطبق روال همیشه آقای رضاهادوی ومحمدعلیزاده بزرگ مردکوهنوردی ایران تشویقهای بی شائبه شان چنان انرژی بی نظیری به گروه دادندکه خستگی چندین ساعته ی مسیر از تنمان ربوده شد.
سلام به علم کوه سلام به تو سلام به هیبت وصلابتت ساعت 9 است اکنون بربالای دومین قله مرتفع ایران ایستاده ایم باغروروسربلندی.
همین جا درپیشگاه حضرت حق باتوپیمان خواهیم بست تا نفس درسینه داریم راهت را با افتخاردر پیش گیریم.
خدایا! برگ های آرزویم را باخود به این بالا آورده ایم تا بهتربتوانی ورق بزنی .
همه ی اعضای گروه به قله رسیده ایم شادی وغرور درچهره یکایک دوستان هویدا شده ومسرور از این صعودگردهم آمده عکس بگیریم از بهترین لحظه های باهم بودن با بهترین ها .
واینک وقت وداع رسیده خورشیدبدرقه ی راهمان شده یکایک اعضابه علم کوه بدرودگفتندودرساعت 11 راه حصارچال را درپیش گرفتند همه مسرور از این صعوددرکنارهم گام می نهندوبعداز طی مسافتی دوساعته به چادرهامون می رسیم باگفتن خداقوت وخسته نباشیدناهارمان را درکنارآب بروی فرش سبز خدا ودرحضورآبی آسمان نیلی صرف می نماییم .
راس ساعت 3:30بعداز ظهر آماده ی حرکت به سمت تنگ لو می شویم.
 
خداحافظ علم کوه ,خداحافظ منار, ستاره و...
حصارچال راترک می گوییم به تنگ لو می رسیم عقربه های ساعت 16:30 را نشان می دهندماشین ها منتظرمان هستندسواربرماشین ها می شویم وبااندک غمی از دوری علم کوه بطرف استراحتگاه کارگران دربندرانزلی حرکت می کنیم.
به امیدصعودهای بهتردرکناربزرگان کوهنوردی ایران 
درپایان از مدیریت محترم شرکت بخصوص جناب آقای پارسی وابدالی واداره تعاون کارورفاه اجتماعی جناب آقای سبب کاروحاج آقاپناهی که دراین صعودمارایاری وکمک نموده اندصمیمانه تقدیر وتشکرمیگردد.
 
گزارش صعودگروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران به علم کوه از حصارچال

گزارش صعودگروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران به علم کوه از حصارچال

گزارش صعودگروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران به علم کوه از حصارچال


سرپرست برنامه:آقای کاظم پورحسین 
اعضای گروه:
آقایان کاظم پورحسین ,  محمدعلیزاده آلچه قشلاق , مجید یوسفی , ناصرقاسم زاده  , صادق موحد , علیرضا جهدی  , امامعلی جباریان  , علیرضا اسدی  , یونس قلیپور , رضاهادوی  , حسن رستگار , میرزاعلی قاسمی
 

1392-06-31    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com