گزارش صعودگروه کوهنوردی پیستون ایران ,تبریز به قله ی دماوند

 دماوند، نام بلندترین قلۀ رشته کوه های البرز و نیز نام شهری است در 25 کیلومتری جنوب این کوه. این نام  به پهلوی در کارنامۀ اردشیر بابکان به صورت دُنباوند و در کتیبه های  دوران ساسانی  چون کتیبۀ   شاپور اول در نقش رستم فارس و کتیبۀ نرسی در پایکولی، به صورت دومباوند و دُنباوند، درنامۀ تنسر، شهرستان های ایران، ایرانشهر و کتاب جغرافیای موسی خورنی، دُمباوند آمده که در واقع تغییریافتۀ نام پهلوی آن است. این نام در منابع پارسی و عربی دوران اسلامی به صورت ضم دال، دُنباوند و فتح دال، دَنباوند و دَباوند آمده است.
به این ترتیب، این نام پیش از اسلام و تا مدتی پس از آن به ضم دال، دُمباوند و دُنباوند بوده که در قرون اسلامی آن را با فتح دال، دَنباوند و رفته رفته دَماوند ثبت کرده اند که با نام پهلوی آن مطابقت دارد. اکنون نیز نام کوه و شهر با فتح دال، دَماوند معروف است. دَم یا دَنب، همان دَم  در زبان پهلوی، از مصدر دَفتن به معنی تف و گرما  یا  بخار و گاز است و آوند به معنی ظرف می باشد. وَند نیز پسوند نسبت است و در زبان پارسی باستان، فراوان به کار رفته.
پس می توان گفت این نام به معنی ظرفی است که دارای تف و گرما یا بخار و گاز باشد و به همین علت آن را به قلۀ بلند البرز که زمانی آتشفشانی بوده نسبت داده اند.
نام های دیگری که در دوران باستان به آن اشاره شده عبارتند از : قلۀ مونس، کوه یاسینوس و کارن.
 
مسیرها و پناهگاه ها:
 مسیر جنوبی این مسیر از ساده ترین و قدیمی ترین مسیرهای دست یابی به قلۀ کوه دماوند است. دسترسی به مسیر جنوبی صعود، از طریق پلور و رینه امکان پذیر است. در نیمه های جادۀ آسفالتی متصل کنندۀ این دو نقطه به یکدیگر، مسیری خاکی و ناهموار به سمت شمال وجود دارد که با تابلویی کوچک مشخص شده است.
این مسیر به گوسفندسرا و مسجد صاحب الزمان واقع در ارتفاع 3000 متری منتهی شده که مبدا صعود به قلۀ دماوند از مسیر جنوبی است.پس از آن، مسیر به سمت بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متری ادامه می یابد. برای حمل بار در این فاصله می توان از چهارپایان استفاده کرد.
پس از بارگاه سوم و ادامۀ مسیر از سمت چپ آبشار یخی، به تپه گوگردی می رسیم که حاصل آخرین فعالیت های آتشفشان دماوند است. گاز گوگرد از حفره های متعدد سنگ های گوگردی پراکنده در این ناحیه متصاعد شده و سبب سوزش چشم و گلو می شود.
ادامۀ مسیر در یک شیب نسبتا تند به قله ختم می شود. میانگین زمان لازم برای طی کردن فاصلۀ بارگاه اول تا بارگاه سوم 4 ساعت و از بارگاه سوم تا قله 6 ساعت می باشد.
 
گروه کوهنوردی شرکت تولیدی پیستون ایران 92/6/26 ساعت 6 عصر تبریز را به قصد قله دماوند ترک کردند وساعت 10 صبح به پلوررسیدندوبعداز کمی استراحت وخوردن صبحانه دوباره راه افتاده و به بارگاه سوم یا گوسفندسرا که در آنجا مسجدامام زمان نیز وجود دارد رسیدندوبعداز خالی کردن کوله ها از ماشین راس ساعت 12 برای رفتن به بارگاه اول شروع به حرکت کردند ودقیقا ساعت 16 به بارگاه اول رسیدند بعداز استراحت وخوردن نهار برای هم هوائی کمی از پناهگاه بالا رفته و دوباره به پناهگاه بازگشتند تا با استراحت برای صعود نهایی فردا صبح آماده شوند.
تمامی اعضای گروه در 92/6/28ساعت 5 صبح بعداز خوردن صبحانه وآماده شدن، پناهگاه را به قصد صعود به قله ترک کردند که بعداز سختی های زیاد بلاخره اکثریت اعضا ساعت12ظهر قله را صعود کردند وبعداز یک ساعت استراحت دوباره قله را به قصدرسیدن به بارگاه اول ونه برای خداحافظی از قله بلکه دیداردوباره حرکت کردند و ساعت 17 به بارگاه اول رسیدند.
در مسیر صعود یکی از دوستان عزیزمان حسن رستگار که حالشان خیلی  بد شده بود  و تا تپه گوگردی هم آمده بود و کمی مانده به قله مجبور به برگشت شد. 
بعداز خوردن نهار و کمی استراحت دوباره بارگاه اول را به قصدرسیدن به بارگاه سوم (گوسفندسرا) ترک کردند و ساعت 20:45 به بارگاه سوم وپیش ماشین رسیدند و بعد از اینکه کوله ها به ماشین بار زده  شد به سمت تبریز حرکت کردند ه روز92/6/29 ساعت 12ظهربه تبریز رسیدند.

 
گزارش صعودگروه کوهنوردی پیستون ایران ,تبریز به قله ی دماوند

گزارش صعودگروه کوهنوردی پیستون ایران ,تبریز به قله ی دماوند

گزارش صعودگروه کوهنوردی پیستون ایران ,تبریز به قله ی دماوند

گزارش صعودگروه کوهنوردی پیستون ایران ,تبریز به قله ی دماوند
 
سرپرست برنامه :کاظم پورحسین
اعضای گروه:کاظم پورحسین , رضاهادوی , محمدعلیزاده , حاج آقارضایی , علی قاسمی , صادق موحد , عبدالقادرنیکو,  مجید یوسفی , محمدرضا فرجادی ,  حبیب رنجبر, علیرضااسدی , جلال خداداد , سعدی اکبرنژاد , مسعودرسولی فر, حسن رستگار 
گزارش : مجید یوسفی 

1392-07-12    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com