صعود زمستانی سبلان از مسیر گرده شمالی + تصاویر

گروهی متشکل از6 نفر روز سه شنبه 10/10/92ساعت 20/5 صبح سراب را به طرف آبگرم شابیل درمشکین شهر،که نزدیکترین نقطه صعود جبهه شمالی سبلان است، ترک کردیم .

صعود زمستانی سبلان از مسیر گرده شمالی
ساعت 9صبح به آبگرم شابیل رسیدیم. برف سنگینی که راه آبگرم تا پناهگاه رامسدود کرده بود ما را مجبور به شروع کوهنوردی با کوله پشتی های سنگین کرد. طبق اطلاع قبلی، شرایط جوی، نیمه ابری بود. ازابتدای حرکتمان، دوستان با خاطره گویی وشوخی، برنامه را دلچسب ترکردند وتا ساعت13ظهر بدون وقفه به حرکتمان ادامه دادیم تا اینکه سرپرست درارتفاع3700متر، دقایقی را برای صرف نهاراختصاص داد. نور آفتاب در این فصل حتی این موقع از ظهر نیز چنگی به دل نمیزد.
 بعد از نهار به سمت گردنه شمالی قله حرکت کردیم که دیگر از آن نور ضعیف آفتاب هم خبری نبود وتمامی منطقه درسایه مطلق و تاریکی فرو رفته بود. کمی درآن شرایط پیشروی کردیم تا اینکه ساعت 15:30به پای صخره های گرده شمالی و قسمت شرقی  ((یاپراق داغی))رسیدیم.در همان جا مکانی مناسب برای نصب چادرها انتخاب کردیم و با کلنگ وبیل برفی سطح زیر چادرهایمان را هموار کردیم که بعد از پایان کار، شام سبکی خورده و شب را درارتفاع4060 متری به صبح رساندیم .
صبح روز چهارشنبه بعد از استراحت10ساعته، ساعت 6 صبح بیدار شدیم و 2 ساعت بعد، یعنی ساعت 8 صبح پس از جمع کردن وسایلمان و با گذر ازشیبی %50 ،صعودرا آغاز کردیم. مسیر گرده ازهمان ابتدا زیبایی خاص خودش را داشت که باپیشروی مان، یخچال بزرگ سبلان خودش رابه ما نشان می داد وزیبایی آن منطقه را دو چندان وغیر قابل وصف میکرد.
درمیانه های گرده، برای صعود، مجبور به کارگاه زدن می شدیم وبا کوله پشتی ها سنگین که چادرها و تمامی وسایل شب مانی مان در آنها بود کار ترکیبی انجام میدادیم. صعود ترکیبی در این ارتفاع و جدال با  سنگ های بزرگ واقعاً کار مشکل وخسته کننده ای بود.
 با خستگی فراوان، نزدیکی های ساعت 12:50به سنگ محراب رسیدیم. وقتی آنجا بودیم بارسیدن ابرها ،هوا مه آلود شد که به طرف دریاچه رفتیم. با وجود سرمای زیرصفر ، آب دریاچه کاملاًیخ زده بود و شکل زیباتری به خود گرفته بود که بهانه ای برای گرفتن چند عکس یادگاری بود و بعد از شکر خداوند بزرگ، ساعت13:40بعد ازتوقفی 20 دقیقه ای طبق برنامه ازمسیر پیست اسکی آلوارس مسیر بازگشت را انتخاب کردیم.

صعود زمستانی سبلان از مسیر گرده شمالی

در ابتدای مسیربازگشت ساعت 15:00 بود که هوا کاملاً صاف و روشن بود. برای صرف نهارتوقف کردیم ودقایقی بعد به راه خود ادامه دادیم وتا ساعت18:00عصرکوهپیمایی کردیم که به نزدیکی های منطقه ((قره مسجد)) رسیدیم. همان جا درارتفاع 3700متری چادرها را برپا کردیم. جای چادرها سطحی هموار نداشت ولی مجبور به شب مانی بودیم پایان نصب چادرها ،آغازبارش برف بود وتا نیمه های شب ادامه یافته بود.
 صبح روز پنج شنبه ساعت8 ، هوا نسبت به روزهای دیگر بهتر بود که تصمیم به تغییر مقصد ازپیست اسکی آلوارس به روستای ((ورگه سران)) در10کیلومتری شهر سرعین گرفتیم.
مسیرزیبایی های خودش را داشت ولی به جرات می توان گفت یکی از طولانی ترین مسیر های آن منطقه بود که هرچه قدرپیش می رفتیم درازای مسیر، خود رانشان می داد . سرانجام با کوهپیمایی 7 ساعته درساعت14:50به روستای مورد نظررسیده وبلافاصله سوارماشین شدیم تا برای صرف نهار به شهر سرعین برویم .

اعضای  گروه :
1-علیرضا جلالی
2-حمید ناصر
3-علیرضا پیله ور
4-سهیل محبوبی
5-علی رستمیان فرد (سرپرست)
6-سید امیرحسین مرتضوی

گزارش صعود : سید امیر حسین مرتضوی

1392-10-29    تاریخ خبر

بازگشت به ليست اخبار

Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.