گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد + تصاویر

 بسمه تعالی
 
 
  دیواره های اخلمد :
 دیواره های اخلمد در روستای تاریخی به همین نام قرار دارد. این روستا 17 کیلومتر بالاتر از شهر چناران در 65 کیلومتری مشهد و در حاشیه جاده آسیایی واقع شده است. برای رسیدن به روستای اخلمد 5 کیلومتر بالاتر از شهر چناران جاده فرعی روستا را مشاهده خواهید کرد. این جاده آسفالته با شانه خاکی مناسب است و با طی 17 کیلومتر شما را به روستای اخلمد می رساند. حدود یک کیلومتر مانده به روستای اخلمد در حاشیه جاده میتوانید دیواره های بلند 300-250 متری اخلمد را مشاهده کنید که در جای جای دیواره رولها و صفحه رولها و مسیرهای گشایش شده توسط سنگ نوردان و رد طنابها یشان خود نمایی میکند. به جرات میتوان گفت اخلمد با دیواره های سر به فلک کشیده اش بهشت سنگ نوردان و کوهنوردان ایران است. 
گزارش برنامه:
 ساعت 20 شب سه شنبه مورخه 10/10/92 مصادف با رحلت پیامبر اعظم (ص) طبق برنامه قبلی، از راه آهن تبریز به طرف مشهد به راه افتادیم. ساعت 9 شب چهارشنبه به مشهد مقدس رسیدیم. بعد از کمی استراحت و صرف شام در هتل برای زیارت و تجدید دیدار با آقا امام رضا (ع) راهی حرم شدیم و از امام بزرگوار خود رخصت صعود طلبیدیم. 
صبح روز پنجشنبه وسایل و ابزارهارا جمع و جور کرده وکوله های خود را بستیم و بسوی روستای اخلمد به راه افتادیم. حدود یک کیلومتر مانده به روستای اخلمد به مسیر مورد نظر خود یعنی دیواره الله اکبر می رسیم. 
دیواره الله اکبر حدود 180 متر ارتفاع دارد و شناخته شده ترین و در عین حال سخت و صاف ترین دیواره اخلمد به حساب می آید، تاکنون دو مسیر بر روی آن گشایش شده است که هردو مسیر بصورت طبیعی و مصنوعی صعود میشوند. این دیواره با جان پناه زرد رنگی که به نام شهید بزگوارحسین احمدی روی آن نصب شده از دیگر مسیرها مشخص میشود. 
ساعت 11 صبح به پای دیواره الله اکبر رسیده  و وسایل و ابزار های خود را جمع و جور میکنیم و آماده صعود میشویم. طبق برنامه قبلی قصد صعود مسیر شهید احمدی را داریم .
ساعت 12 ظهر است  ما بعلت سرما و برودت هوا و بارش برف تصمیم گرفتیم مسیر را بصورت مصنوعی صعود کنیم صعود مسیر به روش هم طناب انجام میشود زیرا این روش از سرعت بالایی برخوردار است و مشکل زمان را برای ما حل خواهد کرد. 
بعد از صعود دو طول از مسیر ساعت14 بعد از ظهر به جان پناه شهید احمدی رسیده و بعد از کمی استراحت و نوشیدن چای و خوراکی و تجدید قوا به صعود خود ادامه می دهیم با وجود هوای نا مساعد وبارش شدید برف با سختی فراوان دو طول آخر مسیر را صعود کرده وساعت 30/16بعد از ظهر به کارگاه آخر و قله می رسیم. وضعیت هوا بسیار نامساعد است و هوا رو به تاریکی می رود. 
در قله کمی استراحت می کنیم و بعد از گرفتن عکسهای یادگاری تصمیم به فرود رفتن از همان مسیر را داریم. هوا کاملا تاریک شده است و سرمای شدید خبر از سختی کار میدهد اما نفرات از سطح بالای آمادگی فنی و جسمی برخوردار هستند و اعتماد بنفس بالایی دارند.
 طول به طول در تاریکی محض فرود می رویم و سرمای هوا کار فرود را سخت و سخت تر میکند. بالاخره ساعت 19 شب به لطف خداوند همگی صحیح و سالم کار فرود را به پایان می رسانیم.  بعد از جمع کردن تمام وسایلها و ابزارهای خود به طرف مشهد به راه می افتیم. 
صعود زمستانی دیواره اخلمد دوّمین صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز در رشته دیواره نوردی است. این تیم در دی ماه سال 91 توانست  برای دومین بار دیواره لجور را بصورت زمستانی صعود کند. دیواره لجور برای اولین بار توسط تیم پر افتخار ترانگوی کشورمان در اسفند ماه صورت گرفته بود که صعود زمستانی را در این ماه از فصل ناممکن می نمود. ولی فرزندان آذربایجان این ناممکن را انجام دادند و این صعود تحسین تیم ترانگوی کشورمان را برانگیخت.
از جمله شاخص ترین صعودهای تیم سنگ نوردان تبریز در سال 92 میتوان به صعود اعضای تیم به قله سر سخت اوشبا به ارتفاع 4710 متر در کشور گرجستان اشاره کرد که یکی از زیباترین قله های رشته کوههای قفقاز شمالی به حساب می آید. این تیم برای اولین بار در تاریخ کوهنوردی ایران پرچم پر افتخار کشورمان را بر فراز قله اوشبا به احتزاز در آورد و "یک اوّلین دیگر" نصیب شهر اوّلینها نمود. از دیگر صعودهای مهم تیم، صعود قله آرارات به ارتفاع 5137 متر در کشور ترکیه و صعود سومین سقف جهان یعنی کلاهک معروف ماکو بصورت سولو (بدون طناب) و صعود زمستانی دیواره قلعه بابک، گشایش مسیر جدید در منطقه سبلان بنامهای مسیر هراز و شاخک، گشایش مسیر در دیواره های زنوز و توربین و بازسازی مسیرهای فرسوده در دیواره های زنوز، توربین و قلعه بابک می باشد. 
در آخر جا دارد از همینجا از شرکتهای حامی و مسئولان و اساتید هیات کوهنوردی استان که تیم سنگ نوردان تبریز را مورد حمایت و بزرگواری خود قرار داده اند و همینطور از حسن نیت و توجه روزنامه خوش خبر نسبت به فعالیتهای تیم سنگ نوردان تبریز تشکرکنیم. ما از صمیم قلب قدردان این دوستان هستیم.
نفرات تیم:
1-غلامرضا نوجوان  
2-سید جواد موسوی  
3-قادر وحید فرزانه  
4- سعید ملکی  
5- جبرئیل پورنگ  
6- ناصر وحید فرزانه.

 
گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد


گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد


گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد


گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد


گزارش صعود زمستانی تیم سنگ نوردان تبریز به دیواره الله اکبر اخلمد مشهد


1392-10-29    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com