گزارش مراسم افتتاحیه صعود سراسری به قوچ گلی (کمال) سهند

1- عرض تبريك فرارسيدن ايام الله دهة مبارك فجر براي حضّارو امّت شهيد پرور
2- عرض خير مقدم و خوشامد گويي به ميهمانان و كوهنوردان ارجمند به ويژه ميهمانان ارجمند از استانهاي منطقه شمالغربي و همچنين عرض خير مقدم خدمت كوهنوردان و همنودان استان خودمان – كوهنوردان تبريز و ساير شهرستانهاي استان تقدیر ویژه ازحضور دبیر محترم فدراسیون کوهنوردی در مراسم افتتاحیه.
3- تقدير و تشكر از حضور مدير كل محترم تربيت بدني – معاونين مربوطه شان و رؤساي قسمتهاي اداره كل و دبیر محترم فدراسیون و دوستان ارجمندم در اداره كل و تقدير و تشكر از تمامي ميهمانان و مدعوين ارجمند حاضر در اين محفل ، انشاءالله كه امسال از ايام مبارك دهة فجر بهرة بيشتر و خوبي را برده باشيم و ارزشهاي انقلاب را پر بارتر از سالهاي قبل بتوانيم به نسل جوان و نوجوان انتقال دهيم .
خوشحاليم كه در اولين روز دهة مباركه فجر و اولين ساعات همين روز اولين حركت ورزشي را جامعة كوهنوردي انجام مي دهد و استارت برنامه هاي اين دهه با كوهنوردي است انشاءالله كه با بركت اين دهه و با ياري خداوند متعال و درساية توجهات حضرت ولي عصر ( عج ) بتوانيم تا دهه فجر سال بعد با بهره گيري از ارزشهاي اسلام و نظام اسلامي عملكردي در شآن استان اولين ها داشته باشيم.
بنده مطالبم را در سه بخش خدمتتان تقدیم میدارم.
1-اهم عملكرد هيات 2- اشاره به ظرفيت هاي استاني 3- اشاره به نارسائيها و ناهماهنگي ها در این ورزش.
- اشاره به پتانسيل كوهنوردي استان ( آمار مستندي كه در دسترس است ما در 18 شهرستان هيات كوهنوردي داريم و هر هيات رويهمرفته حداقل با 5 گروه فعال كار ميكند كه شهرستانهاي بزرگ همچون مراغه بيش از 350 نفر و شهرستانهاي كوچك بالاي 150 نفر كوهنورد دارند كه بطور ميانگين هر شهرستان 400 نفر و در كل بالای 6000 نفر كوهنورد در شهرستانها و تبريز نيز داراي 220 گروه كوهنوردي فعال كه هر گروه حدود 25 نفر و در محموع حدود 6000 نفر هم جمعيت كوهنوردي تبريز است كه مجموعا" يازده هزار نفر كوهنورد ثبت شده در استان داريم كه بنظرم بعد از فوتبال رتبه دوم را اين ورزش به خود اختصاص دهد . هر چند تعداد بيمه شده ایمان اين تعداد نمي باشد . آن هم بخاطر ضعف مالي گروهها و هيآتها كه واقعا" نمي توانند معمولا" كوهنوردان حرفه اي و فني همواره بيمه هستند . كوهنوردان معمولي بيمه نيستند .

- ما سه شركت خدماتي فعال كوهنوردي داريم كه به عنوان بخش خصوصي فعاليت دارند و ما مي توانيم بگوئيم كه اين سه شركت بعنوان باشگاه عمل مي كنند چرا كه فعاليت با كوهنوردان حرفه اي – ارائه آموزشهاي فني و حرفه اي به علاقمندان – تهيه و تآمين و در اختيار قراردادن پيشرفته ترين و به روزترين ابزارها و وسايل تجهيزات لازم براي اين رشته و پرورش كوهنوردان حرفه اي به نظرم كمتر از باشگاه داري نمي باشد . ارائه اطلاعات به روز و كافي در اختيار كوهنوردان و علاقمندان به اين رشته ورزشي و ثبت نام كوهنوردان از سطح كشور و بردن آنها و هدايت تيمي آنها براي صعود به ارتفاعات مختلف در كشورهاي دنيا از جمله قلل هيماليا ( نپال ) و پاكستان و قلل پامير و قفقاز در مناطق مختلف روسيه – قرقيزستان و ازبكستان و كيليمانجارو در آفريقا و آرارات در تركيه –آلبروس در روسيه واقعا" پديده اي مثبتي در كوهنوردي آذربايجان ميباشد.

- وجود بالاي 35 نفر از كوهنوردان حرفه اي و آماتور كه عضو تيم ملي هستند و اورست نوردان توانمند در استان در سطح حتي مربيان فعاليت دارند خود پتانسيل ديگري براي استان مي باشد .

- در بخش سنگنوردي ما فعلا" نائب قهرماني آسيا را داريم و با توجه به وجود تعداد 14 مورد ( باب ) ديوارة سنگنوردي داخل سالن و ديواره هاي مناسب طبيعي در استان واقعا" بستر و زمينة مناسبي براي توسعه و ارتقاء اين ورزش مي تواند باشد كه بايد پشتيباني و حمايت شود .
- در بخش بانوان اين رشته ورزشي هم در كوهنوردي و هم در سنگنوردي واقعا" ما از پتانسيل خوبي برخورداريم متاسفانه بلحاظ پاره اي از محدوديتهايي كه يا داريم يا بعضا" ايجاد مي شود آنچنان كه بايد و شايد نتوانسته ايم نتيجه بگيريم .

- امّا نارسائيها ( يكي بودجه هست البته نمي خواهم از كمي بودجه گلايه بكنم فقط قصدم اعلام كردن برخي تبعيضهايي است كه نه تنها الان بلكه از سالهاي قبل در خصوص ساير ورزشها با كوهنوردي شده است . مثلا" نمونة بارزش اينكه از استان يك تيم براي مسابقة شطرنج اعزام مي شود به كشورهاي ديگر براي آن بودجه اي منظور ميگردد ولي وقتي يك تيم كوهنوردي قصد اعزام به كشوري خارج جهت صعود به قلل مرتفع را دارد با مشكل مالي مواجه ميگردد. البته اين تنها در استان ما نيست در سطح كشور اين چنين است ما مي گوئيم كه حداقل جناب آقاي دكتر شهلايي كه عنايت خاص هم به كوهنوردي دارند اين معضل را مد نظر قرار دهند و حتي در جلسات سازمان مركز در مورد ساير استانها هم پيگيري بفرمائيد اين خواست تمامي شركت كنندگان در اين صعود است .
- تبعيض در تقسيم فضاهاي ورزشي فيزيكي چه براي بخش اداري و چه براي بخش ورزشي. هم به اين ورزش كم توجهي شده البته در برخي از شهرستانها ما از نظر مكاني مشكل مان كم است امّا در خود تبريز در مقايسه با ساير هيآتها ما از نظر فضاي اداري و حتي ورزشي مشكل داريم . مثال در همسايگي مان هيآت كاراته براي بخش اداري خودش دقيقا" متر كرده ام 300 متر فضا در اختيار دارد و 700 متر سالن كه ما تنها 38 متر فضاي اداري داريم در حاليكه جمعيت ورزشي ما حداقل 20 برابر كاراته فقط در تبريز است چه بماند . شهرستانها.
- در خصوص فضاهاي ورزشي هم ما هر چند كه به نسبت با ساير رشته هاي مشابه واقعا" فضاي خيلي كمي در اختيار داريم امّا فعلا" براي اين امر قانعيم و بقول معروف " عّز من قنع" افزايش و از خدا مي خواهيم .
- امّا مهمتر از اين ..برای استفاده از اين مقدار هم مشكل داريم و محروميم . چون در تقسيم بندي تايم ها واقعا" بدترين زمان را براي ما در نظر مي گيرند . مثلا" براي بانوان از ساعت 7 صبح تا 9 و براي آقايان اصلا" ديوارة تلاش را حذف كرده اند و می گويند تايمها پر است . آيا در واگذاري سالنها به بخش خصوصي مگر قرارداد نداريم كه بايد همه ر شته هاي مطرح در آن سالن مورد توجه قرار گيرد . ديگر اينكه فردي كه بعنوان مسئول يا ناظر سالنها گذاشته شده اصلا" اهل اين كار نيست آدم مردم داري نمي باشد . كارشناس نيست و اصلا" اين فرد بینش ورزشي ندارد فقط با سليقه شخصي خودش كار مي كند .
- اهميت ندادن به پيشكسوتان كوهنوردي ( در همين تجليل اخیر به پيشكسوتان ما كم توجهي شد . البته چون كوهنوردي سكوي قهرماني نداشته بدان علت پيشكسوت كوهنوردي به باد فراموشي سپرده شده است . چون هيچ موقع تماشاچي نداشته كسي او را تشويق نكرده و وقتي در بوران و طوفان و سرماي سوزناك در يخچالها و صخره ها با طبيعت و مرگ دست و پنجه نرم مي كرده
- جز خداوند يكتا كسي نظاره گرش و اميدش نبوده و فكرش نه تنها برنده شدن و برد و باخت نبوده بلكه قلب تپنده اش گوياي اين مطلب بوده كه اي خداي يكتا كمكم كن تا بتوانم پرچم پر افتخار كشور و ملتم را كه كمر طاغوتها را شكسته نيابتا" در بالاترين نقاط جهان باهتزاز در آورم . كه واقعا" آرمان و هدف داشته و بنابه فرمايش رياست محترم جمهوري نگرش آرماني داشتن به ورزش كه همانا منيش پهلواني است . بايد مد نظر باشند . کوهنورد داشته است.
- آخرين نارسائي اينكه وقتي كوهنوردان در قالب بخش خصوصي به قلل مرتفع صعود مي كنند . ( مثلا" هيماليا ) فدراسيون گواهي صعود آنها را نمي دهد و مي گويند كه ما فقط به افرادي گواهي مي دهيم كه در قالب تيم فدراسيون اعزام شده اند كه اين حق كشي است اين هم پيگیري گردد . قانون فراگير است .
 

1386-11-11    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com