گزارش صعود بانوان هیات کوهنوردی استان در 14و 15 مرداد ماه 89 به کوه همیشه سرفراز سبلان

قله سبلان به ارتفاع 4811 متر؛ سومین قله بالاتر از چهارهزار در کشور؛ بنا به اهمیت و زیبائی منحصر به فردش همواره جاذب کوهنوردان کشور و همچنین سراسر جهان می باشد وجود یخچال ها ، گرده ها ، پیست اسکی آلوارس و دریاچه و سنگ محراب براهمیت و ارزشش افزوده است. نام محلی سبلان ساوالان می باشد و در منطقه، آب های معدنی و گرم وجود دارد از جمله شابیل و گوتورسوئی که همه ساله بخصوص در تابستان از سراسر کشور،گردشگران به دلیل درمانی بودن آب های گرمش به این منطقه سفر می کنند.مسیرهای صعود مختلفی از جمله :

مسیر حسینیه ( که مسیر شمال شرقی می باشد و مسیر عمومی ست )

مسیر پیست اسکی آلوارس ( از طرف سرعین می باشد )

مسیر جانپناه ( که از شابیل و روستای موئیل که مسیر غربی ست )

مسیر گرده شمالی سبلان

مسیر یخچال شمالی سبلان

مسیر یخچال تلکه گولی به دلیل گرمای سالهای اخیر به یخچال فصلی تبدیل شده و برای صعود مورد استفاده قرار نمی گیرد و در ضلع شرقی مسیر حسینیه که درارتفاع 3700متر واقع است ،تا ارتفاع 4500 متر امتداد دارد و امتداد این مسیر به یال شمال شرقی و سنگ خسته نباشید ختم می شود . پشت این یخچال بیشتر از 45 درجه شیب دارد و همواره زیر سایه یال شرقی و قله می باشد و در تابستان به دلیل ذوب شدن بخش اعظم یخچال و ریزش شدید سنگ از گرده های اطراف صعود از این مسیر مناسب نمی باشد .

ساعت 9:45 صبح پنجشنبه 14/5/89 از تبریز به سمت اهر حرکت کردیم وبعد از توقف خیلی کوتاهی برای خرید میوه، حرکت کردیم و ساعت 1بعد از ظهر به مشکین شهر رسیده و به سمت لاهرود رفتیم ناهار مختصری در داخل مینی بوس خوردیم و ساعت 4:30 به شابیل رسیدیم سرپرست تیم( خانم فلاح) گفتند کوله هایه مان را در مینی بوس بگذاریم و خودمان با کمی آب و میوه از شابیل به طرف پناهگاه براه افتادیم در مسیر با اینکه هوا گرم بود منظره دلفریب یخچال شمالی نوازشگر چشم هایمان بود و از دیدنش لذت می بردیم ، ساعت 6 که رسیدیم، اطراف پناهگاه مملو از جمعیت بود. راننده در کنار مینی بوس برای چادرهایمان جا نگه داشته بود ، بعد از زدن چادرها ونوشیدن چایی مجبور شدیم بخاطرهیاهوی بیش از حد به طرف دره کوچکی بالاتر از پناهگاه برویم و چادرها را آنجا بپا کنیم هوا خنک تر از ساعات قبل شده بود. لباس های گرم پوشیده و در یک چادر همگی گرد هم آمدیم و شام خوردیم . طبق قرار قبلی زود باید می خوابیدیم تا صبح ساعت 5 بیدار شویم اما چه خوابی، رفته رفته کنار چادر ما نیز جایی برای قدم گذاشتن پیدا نمی شد و سر و صدا آنقدر زیاد بود که نتوانستیم تا صبح بخوابیم فقط در کیسه خوابهایمان، استراحت کردیم .

مسیر یخچال تلکه گولی

12:30  بسختی از قله دل کنده و به سمت پایین حرکت کردیم ساعت 2:30 رسیدیم کنار مینی بوس  و نیم ساعته کوله هایمان را بستیم و چون هوا بشدت گرم بود بی درنگ ، به طرف شابیل حرکت کردیم 4:30 که به شابیل رسیدیم ،شلوغ و پر از جمعیت بود  بنابراین به سمت مشکین شهر حرکت کردیم . ناهار مختصری هم در مینی بوس خورده و بدون توقف به سمت تبریز حرکت کردیم. به دلیل ترافیک سنگین ساعت 10 شب به  تبریز رسیدیم . همگی سلامت و شادمان از کوهپیمایی دلچسب ساوالان ، از هم خداحافظی کرده و جدا شدیم.

1389-05-20    تاریخ خبر

بازگشت به ليست اخبار

Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.