گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

كوه طرغه:
 طر‌غه کوهی منفرد و زیبا ست که بر اثر چین خوردگی های لا یه های زمین به وجود آمده و جنس سنگهای آن آهکی و از نوع سو خته می با شد .
 طر‌غه در خط راس اصلی رشته کوههای زاگرس قرار دارد و مختصات جغرافییایی آن بین 50 / 05 . 33 .36 عرض جغرافیایی و 40 / 21 . 57 45 طول جغرافیایی قرار دارد .
 
 
 راه دسترسي به كوه طرغه:

 طر‌غه در 22 کیلو متری غرب  شهرستان بوکان قرار دارد .
راه دسترسی به  آن  جاده برهان است که از بوکان به طرف مهاباد امتداد دارد و بعد از عبور از روستای قره کند و رسیدن به سه راهی ، راه فرعی اسفالته را ادامه داده و به روستای عزیز کند رسیده و بعد از روستاي عزيزكند حدود 15دقيقه راه خاكي را ادامه داده و به پاي كوه طرغه مي رسیم.
 
 
 روزاول: 91/6/22
 
روزچهارشنبه ساعت4صبح درقالب يك تيم 5 نفره تبريز را به مقصد ديواره ي طرغه ترك كرديم .
ساعت 12/30 بعدازظهر به پاي كوه رسيده و براي انتخاب مسيربه پاي ديواره رفتيم . و شكافي را كه به قله ختم مي شد انتخاب وسايل مورد نياز را به پاي مسير آورده و حدود ساعت 2 بعداز ظهر شروع به گشايش مسير كرديم.
بعد از 25متر صعود به طاقچه اي كوچك رسيده و کارگاه نیمه راحت خود را در آنجا نصب كرديم. در طول اول براي اطمينان بيشتر و مشخص شدن مسير دو عدد مياني ثابت نصب کرده و بقيه مسير را با ابزار گزاری صعود كرده و طول اول را به پايان رسانديم. بعد از كمي استراحت شروع به گشايش طول دوم كرديم .
بعد از 6 متر تراورس به سمت چپ به کتیبه رسیده و 4 عدد میانی ثابت(دوعدد رول قوه دار و دوعدد ميخ وي شكل)نصب کرده و بعد از آن به يك طاقچه بزرگ كه حدودا 3متر عرض دارد مي رسيم . کارگاه دوم كه کارگاه راحت است در آن محل نصب كرديم . طول دوم مسير که 15متربود به صورت طبيعي و مصنوعي صعود کردیم .
در اين طول نیز 4عدد مياني ثابت(دو عدد ميخ وي شكل شماره ي2و دو عدد رول قوه دار)نصب کرده و ساعت 45/4 بعدازظهر شروع به گشايش طول بعدي كرديم براي مشخص كردن مسير در 3متر اول يك مياني ثابت نصب كرده و بقيه مسير را با ابزار گزاری صعود کرده و بعد از 25متر گشايش به اول مسیرگرده مي رسيم و کارگاه سوم خود را كه کارگاه راحت است نصب كرده و اين طول را هم به پايان می رسانیم . ساعت 6/30 غروب برای استراحت و صرف شام تمام مسير را ثابت گذاري كرده و به پاي چادرهايمان مي رویم .
(روزاول-65متر گشايش ونصب3عدد کارگاه زنجير و7عددمياني ثابت)
 
 
روز دوم: 91/6/23
 
ساعت9صبح به پاي مسير رفته و بعد از65 متر يومار زدن به اول مسير طول چهارم كه حدودا 50متر است و بصورت طبيعي و راحت صعود مي شود می رسیم . لازم بذكر است كه بعلت راحتي مسيرو وجودکارگاه هاي طبيعي دراين طول اقدام به نصب کارگاه نكرديم.
 
ساعت 12 بعداز ظهر طول پنجم که شکافی مستقیم منتهی به قله می باشد شروع می کنیم . بعد از صعودی 5-6متري براي اطمينان بيشتر دو عدد مياني ثابت نصب کرده و بقيه مسيررابا ابزار صعود کردیم .
بعد از 25متر صعود به يك كلاهك كوچك رسیده و کارگاه چهارم که ناراحت می باشد زير كلاهك نصب كرديم . بعد از كمي استراحت شروع به صعود می کنیم در این طول به يك كتيبه مي رسيم كه با نصب يك مياني ثابت اين قسمت را صعود مي كنيم بعد از حدودا 6متر صعود با ابزار بصورت مصنوعي به يك كلاهك كوچك مي رسيم .
زير كلاهك شكافی را با ابزارگذاري صعود کرد و دو عدد میانی نصب کرده و با استفاده از پله ركاب كلاهك را صعود کردیم بعد از 14متر صعود طبیعی به طاقچه ای که ما نام آن را طاقچه تبريز گذاشتيم رسيدیم . طاقچه تبريز حدودا نيم متر عرض و15متر طول دارد که در آنجا کارگاه راحت پنجم را نصب کردیم . بعد از ثابت گذاری مسیر ساعت 6 به چادرها برگشته و شب را به استراحت پرداختیم .
 
(روز دوم-95متر گشايش و نصب دوعدد كارگاه و7عدد مياني ثابت)
 
 
 
روز سوم: 91/6/24
 
ساعت 9/30 صبح به پاي مسير رسيده و بعد از يومار زدن به طاقچه تبريز رسيديم و شروع به كار مي كنيم طاقچه تبريز را حدودا 15 متر به سمت راست تراورس كرده و در اين طول 3عدد مياني ثابت براي مشخص كردن مسير نصب مي كنيم .
طول هفتم بعد از صعود 4 متر کتیبه و نصب 3 عدد میانی به شكافی 20 متری رسیده و ادامه مسیر را ابزار گزاری به صورت طبيعي صعودكرده و به يك طاقچه كه سمت چپ شكاف قرار دارد مي رسيم و آخرين كارگاه خودرا در اينجا نصب مي كنيم .
 
بعد از نصب كارگاه ساعت 12/30 بعدازظهر مسير گرده را صعود كرده وبه قله ميرسيم بعد از اتمام كار تمام مسير را فرود آمده و تابلوي خود را در اوايل طول اول نصب و بعد از جمع کردن وسايل خود به طرف پائين سرازیر شدیم .
 
(روز سوم-40متر گشايش و نصب 6عددمياني ثابت و يك عدد كارگاه )
 
اسامی نفرات تیم:
 
 1-ناصر وحید فرزانه ( سرپرست برنامه )
 2-حمید وطن برست
 3-جبرئیل بورنگ
 4-غلام رضا نوجوان
 5-سعید ملکی
 
 مشخصات مسیر:
 
 1- نام مسیر: مسیر تبریزیها
 2- تعداد کارگاه : 6عدد کارگاه دو میخه ی زنجیر
 3- طول مسیر : 200 متر (50 متر مسیر گرده)
 4- تعداد میانی ثابت :20 عدد میانی ثابت (18عدد رول قوه دار2عدد میخ وی شکل)
 5- تاریخ گشایش:91/6/22
 
 
ابزارهای مورد نیاز برای صعود مسیر:
 
 1-    دو طول طناب
 2-    میخ وی شکل وبرگه ای
 3-    فرند
 4-    چکش
 5-    شفت
 6-    ابزارهای شخصی
 
 نفرات سرطناب:
 
 طول اول: ناصر وحید فرزانه
 طول دوم: ناصر وحید فرزانه
 طول سوم: حمید وطن پرست
 طول چهارم: سعید ملکی
 طول پنجم: حمید وطن پرست
 طول ششم: جبرئیل پورنگ
 

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

گزارش برنامه ی گشایش مسیر تبریزیها دردیواره ی طرغه

1391-08-07    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com