بیانیه فدراسیون در مورد رصد فرآیند آموزش / پیگرد تخلفات و احقاق حقوق کارآموزان

 این بیانیه به منظور تنویر اذهان کوه‌نوردان، مربیان و رؤسای هیئت‌های سراسر کشور بر عملکرد فدراسیون طی ماه‌های اخیر و اطمینان از اشراف فدراسیون بر وضعیت کنونی جامعه کوه‌نوردی تدوین شده است. هم‌اکنون با توسعه روزافزون رشته کوه‌نوردی در کشور، بر تعداد کوه‌نوردان نیز افزوده شده و رشد کمّی آن در مقایسه با سالیان گذشته به وضوح قابل مشاهده می‌باشد.
 
از چندین سال قبل، آموزش دوره‌های کوه‌نوردی به تناسب رشد جمعیت کوه‌نوردی، در کانون توجه مسئولین فدراسیون قرار گرفته و در گرایش‌ها و سطوح مختلف، تعلیمات کوه‌نوردی ارائه شده است.
 
در نگاهی ساده می‌توان دریافت که رشد جمعیت کوه‌نوردی در مقایسه با مربیان حاضر، از سرعت بیشتری برخوردار بوده و ضرورت آموزشی فراگیر جهت همگان نیز دغدغه‌ای است که براین عدم تناسبِ تعداد داوطلبین و مربیان می‌افزاید. شاید دغدغه دیگر فدراسیون کیفیت آموزشی و نظارت بر عملکرد مربیان در برگزاری این دوره‌ها می‌باشد، زیرا فدراسیون با تدوین جزوات و تنظیم شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و نظارتی کوه‌نوردی تلاش کرده است تا کلیه دوره‌های آموزشی، آمیخته با روح قوانین و مطابق با ضوابط اجرایی صورت گیرد.
 
لذا از طریق اهرم نظارتی، برخی مناطق آموزشی، طی چندین فصل، تحت ارزیابی و بازدید حضوری قرار گرفت و متأسفانه زوایای آشکار و نهان فراوانی از تخلفات آیین‌نامه‌ای و عدم رعایت نظامات و مقررات جاری از سوی برگزارکنندگان و کادر اجرایی دوره‌ها مشاهده شد، این ارزیابی نمونه‌ای، احتمال حضور این کارشکنی و بی‌قانونی در سطح کشور را قوی‌تر می‌نمود و در این بُرهه، متولّی کوه‌نوردی کشور، مکلف به ارائه و انجام راهکاری جهت شناسایی سره از ناسره، برگزارکنندگان (به‌ویژه هیئت‌ها) و مربیانی که به وظایف حرفه‌ای و اخلاقی خود وفادارانه و به درستی عمل می‌کنند و همچنین دیگر افرادی که تنها با رفع تکلیف و نیّات مادّی، دوره‌هایی ناقص، بی‌کیفیت و تماماً مخالف با ضوابط آیین‌نامه‌ای اجرا می‌نمایند گردید. راهکاری که گستره کشور را دربرگیرد و قابل ارزیابی عادلانه و نزدیک‌تر به صحّت و اعتبار باشد، ارزیابی صحت و سُقم دوره از طریق افرادی تعیین شد که خود، کارآموزان آن دوره‌ها بودند و دقیق‌ترین پاسخ‌ها از چگونگی اجرای آن به فدراسیون ارائه دادند.
 
این شیوه‌ کارآمد، متأسفانه اخبار ناخوشایندی به همراه داشت، سطح گسترده تخلفات، عادت و اصرار برخی از مسئولین هیئت‌ها و مربیان بر اجرای مخالف با ضوابط دوره‌ها و در نهایت تضییع بی‌چون و چرای حقوق کارآموزانی که با صرف هزینه و زمان به امید حضور در دوره‌ای کامل و پُربار، اکنون بدین‌شکل متضرر شده‌اند.
 
عدم اجرای صحیح هر دوره آموزشی مسبب این خسارات خواهد شد:
 
۱ـ تربیت نادرست کوه‌نوردان و بازده پایین آموزشی
 
۲ـ کوتاهی در زمان آموزشی و عدم یادگیری فنون لازم
 
۳ـ بدبینی کارآموزان به نظام آموزش، مربیان و فدراسیون
 
۴ـ بدآموزی و اشاعه فرهنگ کم‌کاری و بی‌توجهی به ضوابط در میان مربیان جوان و مربیان آینده
 
۵ـ ورود خسارت و زیان مالی و زمانی به کارآموزان دوره، زیرا در اثر تخلف آیین‌نامه‌ای، دوره مردود اعلام شده و متضررین حقیقی کارآموزان خواهند بود.
 
۷ـ از بین رفتن اعتبار و وجهه حرفه‌ای مربی متخلف در نزد مراجع کوه‌نوردی و جامعه کوه‌نوردی
 
۸ـ ایجاد اخلال در اجرای وظایف معمول هیئت‌ها و فدراسیون و افزودن حجم کاری
 
۹ـ همان‌گونه که آموزش صحیح بهترین راه کاهش حوادث می‌باشد، آموزش غلط و ناقص سوق دادن افراد به سمت خطر و حادثه و بروز اشتباهات جبران‌ناپذیر خواهد بود.
 
لذا از جامعه زحمتکش و پرتلاش کوه‌نوردی کشور درخواست می‌‌شود تا با سعه‌ی صدر و پنداری آگاه فدراسیون را در این تلاش صادقانه که هدفی جز ارتقاء فرهنگ کوه‌نوردی و شکوفایی دوره‌ای جدید، فارغ از هرگونه تساهل و بی‌توجهی به مقررات و ضوابط و نهایتاً حادثه باشد یاری نمایند.
 
این مهم جز با همیاری و شکیبایی مربیان صدیق و تعامل سازنده ایشان با هیئت‌ها و فدراسیون حاصل نخواهد شد.

1392-07-13    تاریخ خبر



بازگشت به ليست اخبار

 
Links ContactUs AboutUs Register News Home
2006 Copyright Tabrizmount. All rights reserved.
Design by :  www.azarfakhim.com   Hosted by: www.programinghost.com